Co robić aby mowa dziecka rozwijała się prawidłowo – kilka rad dla rodziców:
- karm dziecko piersią do dziewiątego miesiąca życia, a później łyżeczką;
- wcześnie przyzwyczajaj do picia z kubeczka;
- podczas ząbkowania podawaj twarde pokarmy do gryzienia i przeżuwania np. marchewkę, jabłko, skórkę z chleba;
- dbaj żeby dziecko oddychało przez nos – należy leczyć infekcje kataralne;
- mów do dziecka prostym językiem, wolno, wyraźnie nie zdrabniaj;
- rozwijaj słuch swojej pociechy poprzez zabawy poszukiwania źródła dźwięku (np. pozytywki, głośno tykającego zegarka), kołysanie się z maleństwem trzymanym w ramionach w rytm śpiewanej melodii;
- gimnastykuj język dziecka poprzez zachęcanie do oblizywania górnej wargi, zębów, podniebienia przy szeroko otwartych ustach, kląskania;
- przypominaj stare zabawy paluszkowe: „Idzie kominiarz…”, „Warzyła sroczka”, Jedzie, jedzie pan…”
- recytuj wierszyki z dużą ilością wyrazów dźwiękonaśladowczych – ćwiczą one pamięć i wyobraźnię;
- powtarzaj z dzieckiem wyliczanki – wielokrotne powtarzanie jest wspaniałym treningiem pamięci słuchowej;
- dbaj o aktywność ruchową swojego maleństwa; dobra sprawność fizyczna całego ciała, także dłoni jest ściśle powiązana z rozwojem mowy;
- czytaj dziecku od najwcześniejszych chwil jego życia; pamiętaj, aby treść książki była dostosowana do wieku dziecka.
- Rozwijaj u dziecka sprawność manualną poprzez wspólne: malowanie farbami, lepienie z ciastoliny, wycinanie, wydzieranie z papieru, rysowanie. Te umiejętności wpływają znacząco na rozwój wymowy.
- Jeśli masz dziecko w wieku od 4 do 6 lat i starsze
- Nadal zachęcaj dziecko do gryzienia i żucia. Pomagaj mu dbać o zęby myjąc je co najmniej dwa razy dziennie. Zwracaj uwagę na czas, który dziecko poświęca na oglądanie TV i gry komputerowe. Zastąp go wspólnym graniem w gry planszowe, układaniem układanek i historyjek, pomocą w kuchni przy robieniu sałatek, pierogów, klusek itp. Rozmawiaj ze swoim dzieckiem. Podaruj mu jak najwięcej czasu. Zapewnisz mu harmonijny rozwój.
-
Bawcie się w:
- Cmokanie
- Robienie dziubka
- Nadymanie policzków jak u żaby
- Wysuwanie języka do przodu przy otwartej buzi
- Wodzeniem języka do lewego do prawego kącika ust przy otwartej buzi
- Oblizywanie ust językiem
- Prychanie
- Kląskanie
- Przesuwanie języka po ząbkach tzw. liczenie językiem zębów
- Szerokie otwieranie i zamykanie buzi
- Ruchy żuchwą na boki
- Puszczanie baniek mydlanych
- Dmuchanie przy ściągniętych ustach
- Rozdmuchiwanie drobnych ziarenek np. piasku czy ryżu rurką
- Zdmuchiwanie kawałków papieru z gładkich powierzchni
- Dmuchanie ciągłym strumieniem np. do miseczki z wodą
- Dmuchanie na wiatraczek
- Chuchanie na szybę lub lusterko
Normy rozwojowe.
Normą rozwojową jest, jeśli dziecko w wieku:
- 0 -1 roku – komunikuje się z dorosłymi za pomocą krzyku, głuży, gaworzy, wymawia pierwsze wyrazy: mama, tata, baba, lala
- 1 – 2 lat – używa prawie wszystkich samogłosek, z wyjątkiem nosowych (ą, ę) oraz wymawia niektóre spółgłoski ( p, b, m, t, d, n, k, ś, ź, ć dź, ch). Pozostałe zastępuje innymi. Jego wypowiedzi są jednowyrazowe: np.: kaczka – kaka, pomidor – midol
- 3 lata – porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski (p, pi, b, bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li, ś, ź, dź, j, k, ki, g, gi, ch)
- 4 lata – wymawia głoski s, z, c, dz
- 5 – 6 lat – wymawia głoski sz, ż, cz, dż, r
- 7 lat – ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.
Stopień rozwoju mowy w danym momencie zależy od różnych czynników. Do najważniejszych należą psychofizyczny rozwój dziecka oraz wpływ środowiska. Opóźnienia w pojawianiu się poszczególnych stadiów rozwoju mowy nie powinny przekraczać 6 miesięcy, jeżeli któryś z etapów rozwoju mowy opóźnia się należy skonsultować się z logopedą.
Źródło: Sachajska E. „Uczymy poprawnej wymowy, WSiP, V.F. Maas „Uczenie się przez zmysły, wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej” WSiP