Aktualnościdebata

“Chwilówka” czy dla każdego? Kiedy warto wziąć coś na raty? Po co pożyczamy pieniądze? To tylko namiastka naszego ostatniego spotkania, które odbyło się w ramach Ogólnopolskiego programu “Złote Szkoły” – edycja II.

logo programu Złote SzkołyW dniu 1. marca na drugiej i trzeciej godzinie lekcyjnej odbyło się spotkanie składające się z dwóch części. W pierwszej kolejności wysłuchaliśmy eksperta finansowego – panią Annę Molek z Banku Spółdzielczego w Łubnianach. Przytoczyła nam najważniejsze wiadomości dotyczące brania kredytu i pożyczek. Natomiast w drugiej części spotkania, uczniowie biorący udział w projekcie, przeprowadzili debatę.

W pierwszej kolejności pani Anna poinformowała nas, co należy zrobić przed podpisaniem umowy kredytu lub chwilówki. Zapamiętałyśmy, że przed podpisaniem umowy z bankiem, należy porównać oferty z innych banków i wybrać odpowiednią, pasującą do naszych możliwości finansowych. Następnie trzeba dokładnie przeczytać dokument zanim go podpiszemy. Warto pójść na podpisanie umowy z kimś, kto się na tym zna lub na spokojnie zapoznać się z jej treścią. Nie można robić tego w pośpiechu, gdyż kredyt ciąży na nas kilka lub kilkanaście lat. Oznajmiła również, że gdyby pojawiła się taka sytuacja, jak pochopne podpisanie umowy, to możemy do 14 dni od tej umowy odstąpić. Ekspertka zadała uczniom pytania: Dlaczego pożyczamy pieniądze? Uczniowie, którzy brali czynny udział w wydarzeniu odpowiadali, że potrzeba pożyczenia pieniędzy wynika z chęci lub konieczności wydania w danym momencie większej kwoty niż ta, którą aktualnie posiadamy. Może to być związane z jednorazowym dużym wydatkiem, np. na zakup samochodu czy mieszkania bądź pojawieniem się nagłych potrzeb, takich jak np. kosztowna naprawa samochodu lub zakup nowej lodówki.

Dowiedziałyśmy się również, że wzięcie kredytu nie wiąże się ze spłatą takiej samej kwoty. Spłacenie kredytu czy pożyczki to nie tylko zwrócenie kwoty, którą pożyczyliśmy. Oprócz tego trzeba ponieść dodatkowe koszty, takie jak odsetki, prowizje, marża czy ubezpieczenie. To zobowiązanie, które może obciążać nasz budżet przez kilka miesięcy (pożyczka o niewielkiej kwocie) albo nawet kilkadziesiąt lat (w przypadku kredytów hipotecznych). Zanim weźmiemy pożyczkę lub kredyt, trzeba dokładnie policzyć, czy nasze dochody pozwolą na spłatę zobowiązania po uwzględnieniu wszystkich pozostałych wydatków. Przeprowadzenie takiej analizy wymaga obliczenia, ile faktycznie wyniesie koszt kredytu lub pożyczki.

Kolejną przytoczoną nam sprawą były chwilówki i związane z nimi zagrożenia. „Chwilówki” to popularna nazwa pożyczek krótkoterminowych z okresem spłaty do 30 lub 60 dni. Procedury związane z udzieleniem pożyczki są proste i szybkie. Czasami „chwilówki” nie są oprocentowane, jeżeli zostaną spłacone w wymaganym terminie. Najczęściej jedynym dokumentem niezbędnym do zawarcia umowy jest dowód osobisty. Parabanki nie wymagają również zaświadczenia o zarobkach. Wniosek o udzielenie chwilówki można złożyć w siedzibie parabanku, telefonicznie lub przez internet. Kwota, którą można pożyczyć w taki sposób, waha się od kilkudziesięciu złotych do kilku tysięcy – to dużo mniej, niż możemy pożyczyć w banku. Dla osób, które nie mają zdolności kredytowej, „chwilówki” często są łatwą alternatywą w stosunku do ofert banków. „Chwilówki” są jednak niebezpieczne dla osób o niskich dochodach, szczególnie mających dodatkowo inne kredyty czy pożyczki. Wzięcie „chwilówki” jest sposobem na podratowanie finansów osobistych, ale jej spłata wraz z odsetkami w określonym terminie może się okazać niewykonalna.

Druga część spotkania była typową debatą “za” i “przeciw”, na której uczniowie byli bardzo aktywni. Nie tylko brali udział w samym głosowaniu, ale także uzasadniali swój wybór. Pytania do debaty przygotowały uczestniczki projektu “Złote Szkoły” Blanka Kołodziej i Liliana Koziol. Pytania do debaty zostały przygotowane na podstawie materiałów udostępnionym przez Narodowy Bank Polski w II edycji programu oraz swoją treścią nawiązywały do wykładu pani Anny Molek – eksperta finansowego. Pytania brzmiały następująco:

1.Czy jesteś za tym, aby przed zawarciem umowy, kredytu lub pożyczki, porównać dostępne oferty i dopiero po analizie podjąć decyzję, w jakiej formie pożyczysz pieniądze oraz z której instytucji?

  1. Czy jesteś za tym, żeby przed podpisaniem umowy uważnie przeczytać dokument?
  2. Czy jesteś za tym, aby odstąpić od umowy w ciągu 14 dniu, gdyby się zdarzyło, że jednak pochopnie podpisałeś umowę kredytową lub gdyby się okazało, że zawiera ona niekorzystne dla ciebie rozwiązania?
  3. Czy myślisz, że kupowanie na raty jest czymś dobrym?

5.Czy uważasz, że chwilówki to pożyczka, którą trzeba spłacić do 30 lub 60 dni?

  1. Czy jesteś za tym, aby osoba, która ma niskie dochody brała chwilówki?
  2. Czy jesteś za tym, że jedną z dobrych metod wyjścia ze spirali zadłużeń jest kredyt konsolidacyjny?

W większości uczniowie odpowiedzieli poprawnie, czyli byli “ZA”, natomiast pytanie siódme okazało się dla nich kłopotliwe, bo nie do końca wiedzieli, co to jest kredyt konsolidacyjny. Ekspert wraz z prowadzącymi debatę wyjaśniły, że konsolidacja polega na łączeniu kilku kredytów w jeden, pozwalając uzyskać w ten sposób jedną ratę do spłaty, przy niższych kosztach oprocentowania i wydłużonym czasie spłaty. Po wyjaśnieniu zagadnienia młodzież przyznała, że warto korzystać z kredytu konsolidacyjnego. Na koniec spotkania pani Magdalena Swobodzian wraz z panią Ewa Rakszawą oraz Beatą Gędźbą – Kaczmarek podziękowały za udział w spotkaniu, projekcie oraz osobom, które były aktywne na poszczególnych etapach projektu. Panie poinformowały także, że jest to ostatnie spotkanie z serii “Złotych Szkół”, a teraz czekamy na wyniki.

To spotkanie było bardzo interesujące dla całej społeczności szkolnej. Wzbogaciliśmy swoją wiedzę o kolejne zagadnienia związane z kredytem, pożyczką, ratami, umowami oraz szeroko rozumianą ekonomią. Uczniowie brali czynny udział w debacie zgłaszając się i odpowiadając na pytania zadane przez dziewczęta prowadzące debatę.

 

Tekst przygotowały uczestniczki programu: Blanka Kołodziej i Liliana Koziol

Koordynator projektu – p. Magdalena Swobodzian