Zespół nauczycielski do spraw sportu i rekreacji wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców i uczniów opracował projekty edukacyjne. Główna ideą było zachęcanie uczniów kl. I-VI szkoły podstawowej do zdobywania nowych umiejętności ruchowych oraz podnoszenia sprawności fizycznej, kształtowanie odpowiednich nawyków i postaw, w tym zwłaszcza dotyczących zdrowego stylu życia, a także podniesienia atrakcyjności zajęć, wzmocnienie roli nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego. Projekt pod nazwą „Organizacja wyjazdów na lodowisko z nauką jazdy na łyżwach” organizowany był od 27 lutego do 27 marca 2015r.
PROJEKT EDUKACYJNY
ODBIORCA: PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA
- POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH
FORMA EDUKACYJNA: Projekt edukacyjny realizowany wspólnie z PSP Brynicą
TEMAT: Organizacja wyjazdów na lodowisko z nauką jazdy na łyżwach
KOORDYNATORZY PROJEKTU : Dariusz Palt, Jolanta Jamińska, Wiesława Palt,
Agnieszka Kumiec
- Streszczenie projektu.
Główną ideą projektu jest zachęcanie uczniów kl. I-VI szkoły podstawowej do zdobywania nowych umiejętności ruchowych oraz podnoszenie sprawności fizycznej, kształtowanie odpowiednich nawyków i postaw, w tym zwłaszcza dotyczących zdrowego stylu życia, a także podniesienia atrakcyjności zajęć, wzmocnienie roli nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców szkoła chce zorganizować naukę jazdy na łyżwach, która jest traktowana jako jedna z podstawowych umiejętności. Zgodnie z podstawą programową wychowania fizycznego będą realizowane zadania w zakresie:
Kl. | Temat | Postawy | Umiejętności ruchowe | Wiadomości |
I-III | 1.Ulubione zabawy zimowe
2.Bezpieczne zabawy zimowe
3.Ferie tuż , tuż Bezpieczeństwo i higiena w czasie zabaw zimowych na śniegu i lodzie 4.Współpraca i współdziałanie w czasie zabaw na lodzie
5. Zabawy na lodzie przygotowanie do nauki jazdy na łyżwach
6. Ćwiczenia wprowadzające do łyżwiarstwa |
Wzajemna pomoc w wykonaniu ćwiczenia
Samoochrona podczas zajęć na lodowisku
Samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących stroju w czasie zajęć zimowych Dostosowanie swoich działań do możliwości innych |
-Zabawy i gry ruchowe na świeżym powietrzu i lodzie
Wprowadzenie do łyżwiarstwa Chodzenie po lodzie, poślizgi podania i podnoszenia się ,chód na łyżwach po lodzie, postawa, odbicia krawędzią wewnętrzną łyżwy odbijającej aż do pełnego wyprostu nogi, poślizg na łyżwie podporowej z jednokrotnym odbiciem |
Zasady bezpieczeństwa i higieny w czasie zajęć na lodzie
Zasady bezpiecznego wyboru miejsca do zabawy na lodzie -Zasady odpowiedniego doboru stroju do warunków atmosferycznych i rodzaju zajęć. -Przepisy i zasady wybranych gier na lodzie. -Zasady hartowania organizmu. |
IV-VI | Na lodowisku
– długie poślizgi z odbiciem jedno nóż Naprzemianstronne odbicie
Gry i zabawy na lodowisku |
-Hartowanie organizmu
-Dostosowanie ubioru do rodzaju zajęć Współdziałanie w grupach w celu bezpiecznego wykonania zadania Bezpieczeństwo własnej i innych współćwiczących w czasie zajęć na lodowisku -Wybór bezpiecznego miejsca zabaw zimowych na lodzie |
– Zabawy i gry na lodzie
– Jazda na łyżwach na wprost -Zmiana Kierunku jazdy -Wykorzystanie poznanych elementów łyżwiarstwa do organizowania zabaw dla siebie i rówieśników. |
-Bezpieczeństwo w czasie zabaw na lodzie
-Zachowanie się w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia -Wartość zabaw zimowych na łyżwach dla kształtowania ogólnej sprawności i hartowania organizmu Formy rekreacji zimą indywidualnie i z rówieśnikami |
Poprzez jazdę na łyżwach podnosimy wydolność
i sprawność wszystkich układów anatomicznych człowieka . Nasi uczniowie, ze względu
na trudności techniczno-organizacyjne mają mniejszy dostęp do zajęć na lodowisku
Jest to możliwe przy realizacji tego projektu, aby jak najliczniej mobilizować i wdrażać dzieci
do nauki jazdy na lodowisku, oraz rozbudzić zainteresowanie sportami zimowymi.
- Uczestnikami projektu będą chętni uczniowie kl. I-VI Publicznej Szkoły Podstawowej
w Łubnianach – grupa 30 osób oraz grupa uczniów z PSP Brynica
- Czas trwania projektu:
Rozpoczęcie projektu – luty 2015 – marzec 2015
- Na jakie lokalne potrzeby projektu odpowiada.
Po obserwacji lokalnego środowiska i po rozmowach z uczniami i rodzicami, zauważyliśmy,
że mała liczba uczniów korzysta z lodowiska – nauka jazdy na łyżwach
- Cel projektu:
– zdobycie podstawowych umiejętności jazdy na łyżwach
– zapewnienie dzieciom bezpiecznego sposobu spędzania wolnego czasu
– nabycie umiejętności zdrowej rywalizacji
– zdobycie wiedzy uczestników programu na temat zasad bezpiecznego zachowania się na
lodowisku
– zmniejszenie dysproporcji pomiędzy dziećmi wiejskimi a dziećmi z miasta
– wyrównywanie szans edukacyjnych w zakresie zdobywania nowych umiejętności.
– wzrost świadomości na temat zdrowego stylu życia i zależności pomiędzy rozwojem fizycznym,
psychicznym i intelektualnym .
– wdrażanie do stosowania podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas zajęć
– kształcenie nawyków higienicznych i prozdrowotnych
– poprawa stanu zdrowia i sprawności fizycznej
- Opis grupy odbiorców:
Odbiorcy projektu to uczniowie w wieku 7 do 12 lat.
- Trwałość i rezultaty projektu:
Organizacja nauki jazdy na łyżwach bezpośrednio wpłynie na zdobycie nowych
umiejętności, a przez to na wzmocnienie integracji społecznej. Program realizowanych zajęć
zapewni dzieciom bezpieczne i atrakcyjne spędzanie wolnego czasu, wpłynie na właściwe
kształtowanie postaw i nawyków. Pozwoli uczestnikom na wyrównywanie szans edukacyjnych
i zmniejszenie dysproporcji pomiędzy nimi a dziećmi z miasta. Wszystko to wzmocni poczucie
lokalnej tożsamości. Dzięki zaangażowaniu w realizację projektu uczestnicy przekonują się,
że wiele zależy od nich samych, wzmocni wiarę we własne siły co w konsekwencji poprawia
ich sytuację w szkole, a przyszłości na rynku pracy.
- Przewidywane osiągnięcia ucznia:
– Wie, gdzie można bezpiecznie bawić się na lodzie
– Chętnie uczestniczy w zabawach zimowych na świeżym powietrzu, zachęca innych do wspólnej
Zabawy.
– Podejmuje odważnie kolejne próby, mimo początkowych niepowodzeń.
Harmonogram działań
Lp. | Działanie | Termin | Formy i metody pracy
|
1. | Pozyskiwanie funduszy na wynajem autokaru | wrzesień – listopad 2014r. | Rozmowa, przedstawienie propozycji projektu p. K. Baldemu Wójtowi Gminy Łubniany |
2. | Ogłoszenie projektu wśród uczniów oraz rodziców | listopad – grudzień 2014r. | Deklaracje dla rodziców oraz uczniów
|
3. | Zebranie chętnych osób
|
09.02.2015 | Lista osób
|
4. | Zapoznanie z regulaminem wyjazdu na lodowisko
|
Luty 2015 | Regulamin |
5. | Planowane wyjazdy na lodowisko | 27 luty 2015
06,13,20,27 marca 2015r. |
Zbiórka w szkole, przejazd do Opola nauka jazdy na łyżwach |
6. | Podsumowanie działań projektu | 27 marca 2015r. | Apel, wręczenie dyplomów
|
Cele projektu zostały osiągnięte. Uczestnicy przekonali się, że wiele zależy od nich samych co wpłynęło na wzmocnienie wiary we własne siły. Ze względu na duże zainteresowanie wśród uczniów i rodziców kontynuacja projektu będzie w następnym roku szkolnym.
Kolejnym projektem były „Ferie zimowe na sportowo”, organizowanym od 19 stycznia do 23 stycznia 2015r. dla chętnych uczniów. Celem zajęć było zorganizowanie bezpiecznego i atrakcyjnego wypoczynku nastawionego na ruch. Uczniowie rozwijali i doskonalili elementy techniczne i tematyczne z mini piłki siatkowej oraz ”Małego Olimpijczyka” czyli gier i zabaw ruchowych w rożnych konkurencjach. Uczestnicy mieli szanse na wyksztalcenie nawyku stałego uprawiania sportu, rywalizacji zgodnie z zasadami fair play. Zajęcia te wpłynęły na prawidłowy rozwój fizyczny i poprawę zdrowia uczniów. Nabyte w czasie zajęć umiejętności i nawyki powinny przyczynić się do aktywnego i bezpiecznego uprawiania różnych dyscyplin sportowych w przyszłości. Cele zajęć zostały osiągnięte a w szczególności pozwoliły zrozumieć zależność zdrowia od aktywności ruchowej i stosowania tej wiedzy w praktyce. Na zakończenie wypoczynku odbył się wyjazd do Parku Wodnego do Tarnowskich Gór. W zajęciach uczestniczyło 50 uczniów.
Kolejny projekt edukacyjny pod nazwa „Organizacja wyjazdów na basen z nauka pływania” realizowany był od lutego 2015r. do maja 2015r
.
PROJEKT EDUKACYJNY
ODBIORCA: PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA
- POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH
FORMA EDUKACYJNA: Projekt edukacyjny realizowany wspólnie z PSP Brynica
TEMAT: Organizacja wyjazdów na basen z nauką pływania
KOORDYNATORZY PROJEKTU : Dariusz Palt, Jolanta Jamińska, Wiesława Palt,
Agnieszka Kumiec
- Streszczenie projektu.
Od wielu lat w naszej szkole organizowane są zajęcia pozalekcyjne dla kl. I-VI, które cieszą
się dużą popularnością. Uczniowie przygotowują się do zawodów sportowych, w których
osiągają czołowe miejsca na szczeblu gminnym, powiatowym oraz wojewódzkim.
Oprócz tych zajęć jest prowadzona gimnastyka korekcyjna wad postawy. Wychodząc naprzeciw
oczekiwaniom rodziców szkoła chce zorganizować naukę pływania, która traktowana jest jako
jedyna z podstawowych umiejętności. Poprzez pływanie podnosimy wydolność i sprawność
wszystkich układów anatomicznych człowieka. Ćwiczenia w wodzie i pływanie to jedne z
najskuteczniejszych sposobów zapobiegania i korekcji wad postawy. Nasi uczniowie, ze względu
na trudności techniczno-organizacyjne mają mniejszy dostęp do zajęć na krytych pływalniach.
Jest to możliwe przy realizacji tego projektu, aby jak najliczniej mobilizować i wdrażać dzieci
do nauki pływania.
- Uczestnikami projektu będą chętni uczniowie kl. I-VI Publicznej Szkoły Podstawowej
w Łubnianach – grupa 30 osób.
- Czas trwania projektu:
Rozpoczęcie projektu – luty 2015 r. – maj 2015r.
- Na jakie lokalne potrzeby projektu odpowiada.
Po obserwacji lokalnego środowiska i po rozmowach z uczniami i rodzicami, zauważyliśmy,
że mała liczba uczniów korzysta z pływalni – nauki pływania.
- Cel projektu:
– zdobycie podstawowych umiejętności pływania
– zapewnienie dzieciom bezpiecznego sposobu spędzania wolnego czasu
– nabycie umiejętności zdrowej rywalizacji
– zdobycie wiedzy uczestników programu na temat zasad bezpiecznego zachowania się nad wodą
– zmniejszenie dysproporcji pomiędzy dziećmi wiejskimi a dziećmi z miasta
– wyrównywanie szans edukacyjnych w zakresie zdobywania nowych umiejętności.
– wzrost świadomości na temat zdrowego stylu życia i zależności pomiędzy rozwojem fizycznym,
psychicznym i intelektualnym .
- Opis grupy odbiorców:
Odbiorcy projektu to uczniowie w wieku 7 do 12 lat.
- Trwałość i rezultaty projektu:
Organizacja nauki i doskonalenie pływania bezpośrednio wpłynie na zdobycie nowych
umiejętności, a przez to na wzmocnienie integracji społecznej. Program realizowanych zajęć
zapewni dzieciom bezpieczne i atrakcyjne spędzanie wolnego czasu, wpłynie na właściwe
kształtowanie postaw i nawyków. Pozwoli uczestnikom na wyrównywanie szans edukacyjnych
i zmniejszenie dysproporcji pomiędzy nimi a dziećmi z miasta. Wszystko to wzmocni poczucie
lokalnej tożsamości. Dzięki zaangażowaniu w realizację projektu uczestnicy przekonują się,
że wiele zależy od nich samych, wzmocni wiarę we własne siły co w konsekwencji poprawia
ich sytuację w szkole, a przyszłości na rynku pracy.
Harmonogram działań
Lp. | Działanie | Termin | Formy i metody pracy
|
1. | Pozyskiwanie funduszy na wynajem autokaru | wrzesień – grudzień 2014r. | Rozmowa, przedstawienie propozycji projektu p. K. Baldemu Wójtowi Gminy Łubniany |
2. | Ogłoszenie projektu wśród uczniów oraz rodziców | grudzień 2014-styczeń 2015 | Deklaracje dla rodziców oraz uczniów
|
3. | Zebranie chętnych osób
|
12.01.2015r. | Lista osób
|
4. | Zapoznanie z regulaminem wyjazdu na basen
|
07.01-04.02.2015r. | Regulamin |
5. | Planowane wyjazdy na basen | 11,18,25 luty 2015
04,11,18,25 marzec 2015r. 15,22,29 kwiecień 2015r. 06,13,20 maj 2015r. |
Zbiórka w szkole, przejazd do Opola nauka pływania, powrót do szkoły |
6. | Podsumowanie działań projektu | 20 maja 2015r. | Apel, wręczenie dyplomów
|
Na zakończenie projektu, każdy uczestnik otrzyma dyplom uczestnictwa oraz zasady wypoczynku nad wodą w okresie wakacji letnich.
Ze względu na duże zainteresowanie, realizacja projektu będzie kontynuowanie w następnym roku szkolnym.