To słowa piosenki, która powstała na warsztacie uczniowskim w ramach

III Ogólnopolskiego Programu „Złote Szkoły NBP”

pod hasłem „Poznajemy Bank Centralny”

 

Warsztat uczniowski to był pierwszy etap, który zrealizowaliśmy w ramach III edycji '”Złotych Szkół NBP”. Nasze działania rozpoczęliśmy od zapoznania się z materiałami dostępnymi na stronie projektu. Na spotkaniu drużyna przygotowała prezentację z najważniejszych informacji i NBP. Same warsztaty odbyły się na sali gimnastycznej. Do udziału w wydarzeniu zaprosiliśmy wszystkich uczniów klas 4-8 oraz nauczycieli, pracowników administracji i obsługę. Spotkanie rozpoczęło się od przemówienia koordynatora p. Magdaleny Swobodzian, która poinformowała uczniów o celu spotkania i przypomniała poprzednie edycje, które cieszyły się powodzeniem. Następnie przystąpiono do wyświetlenia prezentacji o Narodowym Banku Centralnym, a głos zabrali uczniowie Lena i Fabian, którzy dołożyli wszelkich starań, aby przekazać społeczności szkolnej rzetelną wiedzę na temat Banku Centralnego i jego funkcji. Ich wywód został podsumowany mini wykładem pracownika banku (webinary i materiały do wykorzystania z konta Złotych Szkół). Po tej części teoretycznej Aleksander i Dawid poprosili na środek przedstawicieli klas. Każdy z uczniów wylosował zadanie dla swojej klasy:

klasa 4 – projekt gry planszowej o tematyce NBP,

klasa 5 – piosenka o NBP,

klasa 6 – projekt logo Banku Centralnego,

klasa 7 – scenka, która mogłaby mieć miejsce w Banku Centralnym,

klasa 8a – wiersz lub fraszka na temat Banku Centralnego,

klasa 8b – projekt nowego nominału (awers i rewers) wydanego przez NBP.

Uczniowie mieli 45 minut, aby stworzyć coś kreatywnego i wykonać swoje zadanie najlepiej jak potrafią. To, jak sobie poradzili przerosło oczekiwania koordynatora. Każda z grup poradziła sobie z zadaniem, a efekty naprawdę są owocne, pomimo niełatwej tematyki.

Klasa czwarta przygotowała dwie gry planszowe dotyczące samego NBP ( który był metą), ale także wykorzystała takie pojęcia jak: inflacja, stopy procentowe, monety, nominały, zarabianie pieniędzy, oszczędzanie, karty kredytowe, kredyty, portfel, poduszka finansowa, bank komercyjny. Uczniowie z klasy czwartej nawet wykorzystali pojęcia, które pojawiły się w ubiegłych latach i umieli je umiejętnie wpleść w zasady gry. Do gier powstały także instrukcje. Całość była wykonana estetycznie i czytelnie.

Klasa piąta przygotowała piosenkę, a oto jej tekst:

„NBP to się wie,

tam znajdziesz wypłatę.

Nie wiem, o co chodzi,

Lokaty, pożyczki, inflacja, procenty,

To dla mnie zakręty.

Bank Centralny to dom moich pieniędzy,

Bo ja nigdy nie chcę żyć w nędzy.

NBP to się wie,

Bo Prezes zarabia jaki Mbappe.

N – najlepszy, B – bezpieczny, P – polski”.

Piosenka w stylu rap wypadła świetnie w wykonaniu naszych uczniów. Zapraszamy do obejrzenia relacji filmowej.

Klasa szósta z kolei zaproponowała nowe logo NBP z zaznaczeniem granic Polski, orłem w koronie, gęsim piórem, co ich zdaniem miało symbolizować bogactwo naszych dóbr narodowych, które powinny widnieć na aktualnym logo NBP. Do wykonania logo drużyna użyła także naszych narodowych barw, czyli bieli oraz czerwieni. Pojawiła się także zieleń jako symbol nadziei.

 

Wiersz w wykonaniu klasy 8a brzmiał następująco:

„Bank Centralny po nocach mi się śni,

Banknoty, monety i wszystko się lśni.

Jak Midas moją ręką zamienić we złoto chce, by lepiej żyło się.

W bankomatach pieniędzy wypłacać tonę chcę,

Choć podatki ciągle dręczą mnie.

Stopy procentowe cały czas wzrastają i do zawału nas doprowadzają.

Tak nasz bank funkcjonuje, że na koncie zero dominuje”.

 

Nieocenionym talentem aktorskim wykazała się klasa siódma, która miała przedstawić scenkę dotyczącą Banku Centralnego. Uczniowie, ku naszemu zdziwieniu zaaranżowali scenę napadu na bank. Byliśmy nieco przerażeni, ale uczniowie wdrożyli także do swojego przedstawienia elementy edukacyjne, czyli wykorzystali wiedzę, którą zdobyli w trakcie przygotowań do warsztatów i samych warsztatów. Cała scenka jest zamieszczona w materiale filmowym, więc zapraszam szanowne jury do obejrzenia relacji filmowej. W przedstawieniu wystąpili: pan prezes, pracownicy banku, ochrona oraz złodzieje. Kiedy w Banku Centralnym toczy się zwyczajny dzień, tymczasem pracownicy zostają zaatakowani przez złodziei, którzy domagają się pieniędzy. Skuwają pracowników, krzyczą i domagają się banknotów. Wszyscy są przerażeni. Wreszcie docierają do samego prezesa, który informuje ich, że w Banku Centralnym nie ma pieniędzy, bo pełni on zupełnie inne funkcje. W tym momencie ochrona banku skuwa rzezimieszków i oddaje w ręce policji. Uczniowie odgrywający rolę pracowników banku zdecydowanie wykazali się wiedzą, w przeciwieństwie do złodziei, którzy na pewno nie uczestniczyli w lekcjach ekonomii i z pewnością nie realizowali projektu „Złote Szkoły”, ponieważ nie wiedzieli, że w NBP nie ukradną pieniędzy. To właśnie była pointa, która stanowiła podsumowanie naszych warsztatów.

Całe warsztaty były nagrywane przy pomocy sprzętu, który otrzymaliśmy w ramach Ministerialnego Programu „Laboratorium Przyszłości”, więc połączyliśmy te dwa projekty edukacyjne i zaangażowaliśmy naszych uczniów w ważne projekty. Kamerę oraz gimball obsługiwał nasz niezastąpiony uczeń z klasy siódmej Filip Wieczorek.

Koordynatorka – Magdalena Swobodzian