Aktualnościwarsztaty

Takim hasłem można podsumować warsztat uczniowski, który odbył się w ubiegłym tygodniu w naszej szkole. Młodzież z klasy siódmej i ósmej zdobyła umiejętność planowania domowego budżetu i dbania o swoje finanse, aby w przyszłości bezpiecznie wydawać pieniądze na przemyślane zakupy.

 

19 stycznia 2022r. w Publicznej Szkole Podstawowej im. Powstańców Śląskich w Łubnianach w ramach realizowanej w szkole drugiej edycji projektu pod tytułem “Złote Szkoły Narodowego Banku Polskiego”, odbył się warsztat uczniowski prowadzony przez naszą nauczycielkę matematyki – panią Ewę Rakszawę. W warsztacie uczestniczyli uczniowie klasy VIII b i VII b.

Koleżeńskie, gościnne wsparcie merytoryczne zapewniał wybitnie uzdolniony matematycznie uczeń  klasy VIII a – Bartosz Hansla, który wcielił się w role konsultanta matematycznego oraz fotoreportera warsztatów. Prace fotoreporterskie wykonywały również uczennice klasy VIII b: Blanka Kołodziej i Liliana Koziol oraz uczennica klasy VII b – Wiktoria Nowak, których zadaniem było także pomaganie uczniom w czasie prac w poszczególnych grupach. Wszyscy uczniowie są członkami drużyny “Złote Szkoły NBP” i zostali zapoznani z materiałami dotyczącymi bezpieczeństwa finansowego. Podczas warsztatów towarzyszyła uczniom także pani psycholog – Beata Gędźba – Kaczmarek, która jest opiekunem projektu “Złote Szkoły NBP” w naszej szkole.

Celem warsztatów było uświadomienie uczniom, czym jest wartość pieniądza. Młodzież dobierała się w kilkuosobowe grupy. Każda grupa otrzymała zadanie przygotowania obiadu dla czteroosobowej rodziny w kwocie nieprzekraczającej 30 złotych. Członkowie grupy wymieniali się pomysłami i pracowali w kreatywny i efektywny sposób tworząc bardzo ciekawe propozycje jadłospisów w wyznaczonej kwocie. Propozycje obiadu przygotowane były w formie kolażu. Uczniowie wycinali produkty spożywcze z gazetek reklamowych, obliczali sumę wszystkich produktów i gotowe propozycje jadłospisu przyklejali na kartkę.

W tym czasie Blanka, Liliana, Wiktoria, pani Ewa i pani Beata obserwowały i nadzorowały przebieg prac w grupach, służąc wsparciem lub radą.  W razie trudności z obliczeniami można było skorzystać z pomocy eksperta z dziedziny matematyki – Bartosza.  Było to dość trudne zadanie, ale uczniowie poradzili sobie z nim świetnie. Każda grupa stworzyła pyszny, zdrowy, a przy tym pożywny obiad. Uczniowie mieli okazję przećwiczyć układanie jadłospisu i nauczyć się, jak wykorzystać konkretną kwotę, by rozdysponować ją na poszczególne wydatki.

Po wykonaniu zadania uczniowie stwierdzili, że przygotowanie obiadów przez cały miesiąc z ograniczonym budżetem wcale nie jest proste. Wprawdzie kwota trzydziestu złotych nie wydaje się być duża, ale jeśli pomnoży się taki wydatek przez ilość wszystkich dni w miesiącu, to jest to jednak dość duże obciążenie dla budżetu domowego.  Pojawiły się też spostrzeżenia na temat tego, że o wiele łatwiej jest wydać określoną kwotę na własne przyjemności niż na konkretny cel, zwłaszcza, gdy jest to kwota, która musi być przeznaczona dla całej rodziny.

Uczniowie stwierdzili po zajęciach, że takie warsztaty dużo ich nauczyły i pokazały, jak w praktyce planować budżet. Taki trening samodzielności i domowej ekonomii zdaniem uczniów był bardzo dobrym pomysłem.

Opisany wyżej warsztat uczniowski był wstępem do kolejnych warsztatów, które również poprowadzi pani Ewa Rakszawa. W dalszej części warsztatów uczniowie dowiedzą się między innymi, jak bezpiecznie ulokować pieniądze, jak korzystać z gotówki, jak bezpiecznie korzystać z bankomatów, a także jak chronić swoje zasoby przed cyberzagrożeniami.

Całe warsztaty były nagrywane, a materiał zmontowany przez ucznia z klasy szóstej – Filipa Wieczorka, który w II edycji Ogólnopolskiego Programu “Złote Szkoły NBP” będzie czuwał nad oprawą filmową całego projektu.

 

  Autorka tekstu: Wiktoria Nowak, kl. VII b