Informacja dla rodziców - nauka w domu

logo_male2

Szanowni Państwo,

w związku z zaleceniami MEN dotyczącymi opracowania informacji dla rodziców –  jak organizować dzieciom warunki do nauki w domu, jak dziecko motywować i wspierać do systematycznego uczenia się oraz jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci – przesyłamy Państwu krótkie opracowanie.

 

ORGANIZACJA WARUNKÓW DO NAUKI W DOMU

Warto zadbać o:

kącik do nauki

 

– biurko z krzesłem dostosowanym do wzrostu dziecka;

– odpowiednie oświetlenie, padające od strony pisania, niezbyt jaskrawe

– optymalną temperaturę w pomieszczeniu ok. 20/21 stopni Celsjusza

 

ale przede wszystkim o zniwelowanie elementów rozpraszających, tak aby dziecko mogło
w pełni skupić się na wykonywanych zadaniach.

 

zasady higieny pracy przy komputerze

  • ekran monitora powinien znajdować się na tle ściany bezokiennej, bokiem do okna, ale
    w odległości nie mniejszej niż 1 metr, tak aby żaden fragment okna nie odbijał się od ekranu
  • monitor powinien być ustawiony na wprost oczu, tak by jego górna krawędź znajdowała się kilka centymetrów powyżej linii wzroku
  • klawiatura powinna być ustawiona w odległości ok. 10-15 cm od krawędzi biurka, by było miejsce na nadgarstki
  • najlepiej, aby blat znajdował się na wysokości łokci osoby pracującej
  • stanowisko pracy powinno być oświetlone światłem rozproszonym
  • siedzisko powinno znajdować się na takiej wysokości, by stopy były oparte płasko na podłodze, a kolana ugięte pod kątem prostym
  • oparcie należy dopasować do kształtów pleców (powinno być lekko wygięte do przodu
    i podpierać mocno lędźwiowy odcinek kręgosłupa)

dodatkowo warto zachować zasady higieny wzroku:

  • nie pracujemy w warunkach prowadzących do wysychania gałki ocznej (w normalnych warunkach oko mruga 12 razy na minutę – przy komputerze mrugamy dwa razy rzadziej)
  • systematycznie przeprowadzamy ćwiczenia rozluźniające mięśnie oczu, prowadzące do relaksu i odpoczynku układu wzrokowego (np. powoli ruszamy gałkami ocznymi od góry do dołu, następnie w prawo i lewo, a także kreślimy „ósemki” w powietrzu, zmuszając gałki do ruchów po okręgu)

 

BEZPIECZEŃSTWO W SIECI

 

Warto pamiętać, że to nasze działania pozwalają je zachować, dlatego:

  • Ustal z dzieckiem zasady korzystania z Internetu
  • Udostępniaj dziecku jedynie pozytywne i bezpieczne treści
  • Rozmawiaj z dzieckiem o jego doświadczeniach w sieci
  • Zainstaluj program do kontroli rodzicielskiej
  • Skonfiguruj ustawienia bezpieczeństwa w urządzeniu

 

Ponadto:

  • Pamiętaj o tym, aby zawsze korzystać z aktualnego programu antywirusowego
    – wybieraj oprogramowania, które są sprawdzone. Warto również na bieżąco
    i regularnie skanować komputer pod kątem wirusów i złośliwego oprogramowania.

 

  • Twórz bezpieczne, skomplikowane hasła – nie wybieraj tych, które są łatwe do odgadnięcia. Zadbaj o to, aby mieć inne hasło do każdego portalu i profilu. Można
    w tym celu skorzystać ze specjalnych generatorów haseł zabezpieczających.

 

  • Zwracaj uwagę, czy witryna, z którą chcesz się połączyć, posiada certyfikat SSL – dzięki temu zyskasz pewność, serwer, z którym się łączysz, jest tym właściwym, a IP nie zostało podmienione. Dzięki certyfikatom SSL internetowe transakcje są o wiele bardziej bezpieczne – na przykład w sklepach internetowych.

 

  • Nie podawaj w Internecie żadnych prywatnych danych – unikaj wszelkich serwisów, wymagających podania numeru PESEL, adresu, nazwiska czy numeru telefonu.

 

  • Unikaj pobierania plików z niepewnych źródeł.

 

  • Nie otwieraj podejrzanych wiadomości e-mail – mogą one zawierać złośliwe oprogramowanie.

 

  • Unikaj nawiązywania relacji z osobami, których nie znasz.

 

  • Dwukrotnie przemyśl, zanim pozwolisz aplikacji na uzyskanie dostępu do Twojej lokalizacji czy treści w telefonie. Ta sama zasada dotyczy korzystania ze stron internetowych – nie klikaj “Akceptuję” czy “Potwierdzam” za każdym razem, kiedy chcesz jak najszybciej dostać się na witrynę internetową. W ten sposób udzielasz zezwoleń na dostęp do wielu informacji – warto najpierw zapoznać się z regulaminem i dokładnie sprawdzić, co akceptujesz.

 

MOTYWACJA I WSPARCIE DZIECI W TRAKCIE SAMODZIELNEGO UCZENIA SIĘ W DOMU

Co zrobić, aby nauka przestała być dla dziecka uciążliwym obowiązkiem i stała się dla niego przyjemniejsza?

Każde dziecko jest inne i inne metody będą najlepiej się sprawdzać przy wspieraniu jego motywacji do nauki, ale jest kilka uniwersalnych sposobów.

 

  • ustalcie z dzieckiem plan nauki: najlepiej zaczynajcie od rana, po śniadaniu, pamiętając
    o przerwach; pracujcie systematycznie w miejscu, gdzie jest cicho i spokojnie, gdzie dziecko może się skoncentrować i nic go nie rozprasza; podsumowujcie (codziennie lub tygodniowo) to, czego dziecko się uczyło, tak aby na bieżąco widziało swoje postępy
  • zadbajcie o relaks (kolejne godziny przy urządzeniach mobilnych w celach rekreacyjnych nie są najlepszym pomysłem) i odpoczynek oraz odpowiednią ilość snu
  • zwróćcie uwagę na zdrowe odżywianie i ruch – wtedy łatwiej przychodzi koncentracja
  • nie bójcie się prosić o pomoc – obecny czas potrzebuje wsparcia i wymiany doświadczeń

 

Rodzicu!

  • PRESJI STANOWCZO MÓWIMY NIE – przymus będzie działał odwrotnie, kluczem do sukcesu jest motywacja wewnętrzna dziecka. Słuchaj komunikatów dziecka, weź pod uwagę trudności, które zgłasza. Daj poczucie uporządkowania, czyli dla dziecka bezpieczeństwa. Dziecko potrzebuje porządku, szczególnie w młodszym wieku szkolnym. Nadmiar materiałów docierający do dziecka może wywołać uczucie paniki – pamiętaj, że macie czas.

 

  • W systematycznej nauce odgrywasz ważną rolę, jesteś przykładem i wsparciem, ale nie możesz zapominać o systematycznej kontroli.

 

  • Każdy lubi, gdy jego starania są doceniane. Pamiętaj, że nawet niewielkie osiągnięcia dziecka zasługują na pochwałę, tak samo jak wysiłek wkładany w proces uczenia się. Jeśli będziesz skupiać uwagę jedynie na niepowodzeniach dziecka, wówczas szybko straci ono chęć do nauki. Nagrody od czasu do czasu tez są wskazane, ale nie w formie „coś za coś”

 

  • Nie stawiaj zbyt wygórowanych wymagań, swoje oczekiwania dostosuj do możliwości swojego dziecka – nie porównuj z innymi.

 

  • Pomóż dziecku dostrzec korzyści, jakie może odnieść z już posiadanej i nabywanej wiedzy; pokaż mu, w jaki sposób powiązać ją z codzienną rzeczywistością i jak wykorzystać ją w praktyce.

 

  • Zachęcaj dziecko do rozmów, do myślenia, do wyrażania własnych opinii. Rozbudzaj w nim zainteresowanie otaczającym światem. Pokaż, że nauka naprawdę może być interesująca i przyjemna.

 

  • Pomagaj, ale nie wyręczaj! Naprowadź, udziel wskazówek, wyjaśnij wątpliwości. Zachęć do samodzielnych rozwiązań, które dostarczą dziecku ogromnej satysfakcji, pokazując, że jest w stanie poradzić sobie z trudnościami.
Skip to content